ظهور قطبهای اقتصادی جدید در اجلاس گروه بیست
نوشته شده توسط : breketid

محور و تمرکز اصلی این اجلاس، مهار بحران کشورهای حوزه یورو و جلوگیری از انتشار آن به اقتصاد جهانی بود

همزمان با نشست پایانی اجلاس سران کشورهای عضو گروه ۲۰ در لوس کابوس مکزیک، صندوق بین المللی پول اعلام کرده مبلغی که این صندوق برای تضمین سلامت اقتصاد جهانی مطالبه کرده بود، به طور کامل تامین شده است.

اما فراهم شدن بخش قابل توجهی از این رقم، با شرایط سنگینی همراه بوده است، شرایطی که در صورت تحقق، موازنه قدرت در این نهاد مالی جهانی را متحول خواهد کرد.

محور و تمرکز اصلی اجلاس لوس کابوس، مهار بحران کشورهای حوزه یورو و جلوگیری از انتشار آن به اقتصاد جهانی بود.

بسیاری از رهبران شرکت کننده از این موقعیت استفاده کردند تا نسبت به عدم تحرک لازم کشورهای حوزه یورو برای حل این بحران، هشدار دهند.

پاسکال لـَمی، دبیر کل سازمان تجارت جهانی در اینباره به بی بی سی گفت: "اروپایی ها باید مشکلاتشان را خودشان حل کنند، اما آنها (در این اجلاس) پیام محکمی از بقیه جهان دریافت خواهند کرد، جهان انتظار دارد آنها برای آینده اتحادیه اروپا یک نقشه راه قانع کننده و عملی ارائه کنند."

اما خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا از عملکرد این اتحادیه با حرارت دفاع کرد.

او گفت: "واقعیت این است که ما به اینجا نیامده ایم تا به ما درس دموکراسی یا مدیریت اقتصادی داده شود، چون اتحادیه اروپا یک مدل (اقتصادی) دارد که ما به آن افتخار می کنیم. ما در برخورد با مشکلاتمان سهل انگار نیستیم و درباره آنها بسیار شفاف بوده ایم، من آرزو می کنم تمام شرکای ما به اندازه ما درباره مشکلاتشان شفاف بودند."

آقای باروسو با بیان این نکته که "این (مشکل) از آمریکای شمالی آغاز شده است" افزود "اما ما نمی خواهیم شرکایمان را مقصر جلوه دهیم."

علی رغم تمام این گله گزاریها، در نهایت صندوق بین المللی پول به آنچه می خواست رسید. بنا به اعلام این نهاد مالی، در مجموع ۳۷ کشور در تامین ۴۵۶ میلیارد دلار سپرده اضطراری مشارکت کرده اند.

برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی هر کدام متعهد شده اند که هر کدام ۱۰ میلیارد دلار به این صندوق کمک کنند و در همراهی با این گروه از اقتصادهای در حال ظهور، چین نیز ۴۳ میلیارد دلار به این سپرده اضطراری اختصاص داد.

اما این ۵ کشور در ازای کمکهای خود، بر شرایطی تاکید دارند که مهمترین آن، بهره مند شدن از قدرت و اختیارات بیشتر در سیاست گذاری صندوق بین المللی پول است.

اما غایب بزرگ جمع کمک کنندگان به صندوق بین المللی پول، ایالات متحده آمریکا بود. کشوری که به عنوان اقتصاد اول جهان، از بیشترین نفوذ در این نهاد مالی بین المللی برخوردار است، اما حاضر نشد حتی یک سنت به آن کمک کند.

با توجه به مشکلات اقتصادی که آمریکایی ها در حال حاضر با آن دست به گریبانند، کمک به نجات دیگر کشورها از ورشکستی، فعلا برای آنها جذابیتی ندارد.

آنچه ما در این اجلاس شاهدش بودیم می تواند سرآغاز یک تغییر آرایش اساسی در مدیریت اقتصادی جهانی باشد. در اینجا کشورهایی که همواره منتقد قدرت و نفوذ مطلق قدرتهای غربی در صندوق بین المللی پول بودند، این بار با کمک به این صندوق به یاری اروپایی ها شتافتند، کمکی که قطعا ً بدون چشم داشت نخواهد بود.





:: برچسب‌ها: سفید , موسیقی , دوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: